Tips mot søvnmangel

Søvn styrker immunforsvaret, lagrer opplysninger i hukommelsen, regulerer appetitten og holder humøret oppe.

Det sies at vi bruker 1/3 av livet på å sove. Søvn styrker immunforsvaret, lagrer opplysninger i hukommelsen, regulerer appetitten og holder humøret oppe. Men hva hvis man ikke får sove? Her får du noen gode tips.

Jevn døgnrytme

Søvn er nødvendig for å oppretteholde en god helse. Hold rutinene, selv i helgene. Hvis du legger du deg og står opp til omtrent samme tid hver dag vil det bli lettere å sovne og stå opp når vekkeklokken ringer. Forbered hjernen på at kl. 23 er det sovetid.

Mosjon

Fysisk aktivitet gjør det lettere å sovne om kvelden, men unngå hard aktivitet rett før du skal legge deg slik at kroppen får tid til å gire ned. Den siste timen før man legger seg bør man koble ut og slappe av.

Stå opp!

Unngå å ligge og stirre på klokken i timesvis, det vil bare gjøre vondt verre. Stå opp, gå en runde i huset, rydd litt eller les en bok. Gå så tilbake til soverrommet og prøv igjen. Ikke tenk: nå MÅ jeg sove, prøv heller å fjerne alle tankene du har i hodet og fokuser på å puste jevnt.

Urter

Hell i en beroligende olje og ta et langt, varmt bad, eller lag deg en kopp med varm melk eller urte-te. Mange urter som for eksempel kamille og lavendel har en avslappende effekt og kan hjelpe deg å sovne.

Sov godt!

Soverommet og sengen bør kun assosieres med hvile, ikke arbeid. Unngå derfor å ta jobben med deg på sengen. Når du er trøtt og skal legge deg bør du unngå å vekke kroppen ved å skru på for mye lys. Sørg for at soverommet er mørkt og kjølig. Dette gir gode villkår for søvn.

Kilde: www.iform.no