Utbrenthet, lær deg symptomene!

Når man nærmer seg utbrenthet dukker det gradvis opp flere symptomer på at man sliter seg ut. Mangel på energi og evne til å føle glede er to av dem.

Man blir ikke utbrent over natten. Når man nærmer seg utbrenthet dukker det gradvis opp flere symptomer på at man sliter seg ut. Mangel på energi og evne til å føle glede er to av dem. Kjenner du deg igjen?

Symptomer

• Manglende evne til konsentrasjon
• Jevnlig følelse av frustrasjon og misnøye
• Sinne, depresjon og angst
• Emosjonell utmattelse og lite energi
• Ingen kontroll over jobben eller livet
• Glemsel og lav produktivitet på jobben
• Hyppig hodepine, ryggsmerter, muskelsmerter
• Endring i appetitt og sovevaner

Hva kan du gjøre med det?

Hvis du kjenner deg igjen i flere av de ovennevnte symptomene bør du lese tipsene under;

Ta en pause

Ta fri fra jobben, dra på ferie. Bare jobb og ingen lek er ikke en god måte å leve livet på. I en slik situasjon er det bedre å ta en pause og gjøre noe helt annet. Slå av telefonen, legg bort PC-en, og slutt å vær tilgjengelig døgnet rundt. Stress ned!

Sett grenser

Lær å sette en grense mellom jobb og hjem. Sørg for at du sier "Nei" til mindre viktige ting, det gir deg tid til å si "Ja" til det du virkelig ønsker å gjøre. Minsk din arbeidsbelastning ved å delegere og prioritere.

Ta vare på kroppen din

Uregelmessig kosthold og mangel på søvn er noen av de mest effektive måtene å bryte ned kroppen på. Husk at når helsen går tapt går faktisk alt tapt. Spis sunn mat, vær i 30 minutters aktivitet hver dag og gi kroppen tid til å hvile.

Lær nye ting

Utbrenthet kan også være et resultat av at livet ditt har blitt en eneste kjedelig rutine. Snakk med sjefen om å variere arbeidsoppgavene dine, meld deg på et kurs, få inspirasjon og lær deg nye ting. Gjør noe du virkelig har lyst til.

Kilde: www.iform.no