Unngå kalorifellene!

Triks som hjelper deg på vei mot et sunnere kosthold uten at du trenger å anstrenge deg.

Det finnes mange enkle triks som hjelper deg på vei mot et sunnere kosthold uten at du trenger å anstrenge deg. Det er heldigvis ikke så vanskelig som man tror.

1. Dropp stekingen.

Grill eller kok maten i stedet, da unngår du unødvendig bruk av smør, margarin eller olje i stekingen.

2. Skift ut H-melken

Bytt til skummet melk. Ikke drikk mer mettet fett enn nødvendig når du har et mer magert alternativ.

3. Bytt ut rømme og créme fraiche

Bruk mager- eller vanilje kesam i stedet. Det smaker nesten det samme, så hvorfor ikke velge et sunnere alternativ?

4. Erstatt potetgullet med grønnsaker og dip

Det er lov å kose seg, men grønnsaker med en god dip til smaker ikke så verst.

5. Ikke kjøp salami og skinke.

Spis heller pålegg som magre kalkunskiver. Salami og skinke inneholder godt over 20 % mettet fett, mens kalkunskiver inneholder 2 %.

6. Velg spelt- eller fullkornsbunn istedenfor å bestille eller velge ferdiglaget pizza.

Unngå de store mengdene mettet fett og usunne karbohydrater. Når du lager pizzaen selv har du kontroll over hva du putter i deigen.

7. Velg et fullkornsalternativ

Dette gir deg et mer stabilt blodsukker, bedre metthetsfølelse og vil også gi deg mer varig energi.

8. Dropp brusen

Ha heller alltid en iskald krukke med vann og sitron i kjøleskapet. Det smaker godt og demper tørsten.

Kilde. www.trim.no