Denne rumpa kan bli din!

Effektive og gode rumpeøvelser du kan gjøre på treningssenteret.

Har du lyst til å stramme opp rumpa, men vet ikke helt hvor du skal begynne? Personlig trener, Anne Maren Hovdenakk fra SATS Solli gir viser oss rumpeøvelser du kan gjøre på treningssenteret.

Spør om veiledning

- Jeg anbefaler alle å gjøre disse øvelsene i et treningssenter, både fordi de er tunge, krever god teknikk og fordi man er avhengig av utstyr, sier Anne Maren. - Alle øvelsene krever at man har en fin holdning i brystet og mage-rygg regionen. Stram magen på alle øvelsene for best effekt, holdning og riktig utførelse. Husk også på å slappe av i skuldrene, ikke la de krabbe opp mot ørene da dette kan være vondt for nakke og skuldre. - Jeg anbefaler at man forhører seg med fagperson før alle øvelsene, da jeg ikke har tatt hensyn til individuelle skader og lignende i denne saken.

Kickbacks

Kickbacks er en øvelse som som stiller krav til hjelpemateriale. Den kan du kjøre enten i apparat eller i kabler. - Plasser den ene ankelen på puten i apparatet eller fest tauet i kabel apparatet rundt ankelen. Stå oppreist og før låret bakover uten å bøye i kneleddet.

Bulgarsk utfall

Bulgarsk utfall er en øvelse som stiller krav til både ferdighet og balanse, men er absolutt ikke umulig for en nybegynner. - Sørg for at en fagperson er med under denne øvelsen til teknikken sitter. Øvelsen foregår som utfall, bare at man legger bakerste ben på en benk/kasse eller lignende. Pass også på her at det fremste kneet ikke kommer for langt frem.

Strakmark

Strakmark er en øvelse for viderekomne eller nybegynnere med fagperson til stede. Denne øvelsen kan være vond for blant annet rygg dersom man ikke gjør den riktig. - Stå med god avstand mellom føttene og se på vektstangen som ligger på gulvet foran deg. - Bøy i hofteleddet uten å krumme eller svaie i ryggen og press brystet frem. Ta tak i vektstangen, slapp av i armene og dra deg opp ved å rette ut bøyen hofteleddet med hjelp av korsrygg og ben. Det er viktig at en strammer kjernemuskulatur for fin og riktig holdning, og at ryggen er rett for å unngå skader, avslutter Anne Maren.

Kilde: Personlig trener, Anne Maren Hovdenakk  fra SATS Solli. www.sats.com