7 knallgode grunner til å trene

Rett trening gjør deg ett år yngre hver eneste uke.

Strammere, sunnere, gladere og mindre stresset. Ja takk! Nå finnes det dessverre ingen unnskyldninger lenger. Her er syv gode grunner til å dra på trening.

1. Gjør deg yngre

Britiske og amerikanske forskere har funnet ut at rett trening gjør deg ett år yngre hver eneste uke. Nøkkelen ligger i å øke hjertets pumpekapasitet. Slett ikke dumt.

2. Gladere og mer opplagt

Regelmessig trening øker nivået av stoffer som dopamin og serotonin i hjernen. Høyt dopaminnivå gir økt følelse av glede og velvære. Serotonin øker humøret, gir oss masse energi og en opprømt følelse.

3. Smartere

Forskning sier at vi kan trene oss til flere hjerneceller og øke hjernens kapasitet. Fysisk aktivitet øker dannelsen av nye hjerneceller i visse områder av hjernen, og spesielt i de som styrer hukommelse og læring. Du blir smartere og kan redusere risikoen for demens.

4. Mindre syk

Trening øker mengden av de hvite blodcellene i blodet. De er en del av kroppens immunforsvar og beskytter oss mot smittsomme sykdommer. Jo mer du trener, jo bedre immunforsvar får du.

5. Sterkere 

Kondisjon og styrketrening gjør deg sterkere hver dag. Etterhvert blir handleturen til butikken en lek og posene bærer du kun på en arm.

6. Bedre balanse og reflekser

Når uforutsette ting skjer er balanse og kjappe reflekser er alltid godt å ha.

7. Økt fettforbrenning

Jo mer du trener, jo mer fett forbrenner du. Hvis du vil ned i vekt er det ingen vei utenom.

Kilde: http://www.halsa.se/