Mangler du motivasjon?

Foretrekker du heller å gjøre alt annet enn å drasse rumpa ut i kulden en sen mandagskveld?

Trening igjen? Foretrekker du heller å gjøre alt annet enn å drasse rumpa ut i kulden en sen mandagskveld? Du er ikke alene. Derfor har vi spurt personlig trener Camilla Kløgetvedt om tips.

Sett deg et mål.

- En bra måte å motivere seg på er å sette opp noen mål enten det er å bli sunnere, få ned midjemålet, bli sterkere, få ned blodtrykket, bli friskere eller å få bedre kondisjon. Mål er veldig viktig når du skal begynne å trene, men ikke det eneste. - Når det er sagt er det kjempe viktig å være realistisk, sier Camilla. Forventer du mer enn det som er en realistisk fremgang vil du bli kjempe skuffet og ingenting er mer umotiverende enn det. Et smart tips er å sette seg delmål på vei til det endelige målet. Hver gang du når et delmål føler du mestring og etter hvert ser du også resultater. - Om du sliter med å komme i gang så tenk på den gode følelsen du får etter en treningsøkt og alt overskuddet du får.

Finn en aktivitet du liker.

Det er ikke så enkelt for alle å bare dra og trene rett og slett fordi man ikke helt vet hva man skal gjøre. - Mitt beste treningstips er å finne en aktivitet du liker og ta med deg en venn som du har det gøy med. Sammen kan dere motivere hverandre og det er alltid vanskeligere å droppe treningen når man har en avtale. Hvis du vil bli presset ytterligere er det lurt å kontakte en personlig trener som kan hjelpe og veilede deg. - Husk at ingen aktivitet passer alle så prøv ulike treningsformer for å finne det som passer deg best. Da er det stor sjanse for at du fortsetter, avslutter Camilla.

Kilde: Personlig trener, Camilla Kløgetvedt, SATS. www.sats.com