Styrketrening, noe for deg?

Styrketrening er viktig for å motvirke benskjørhet og dårlig holdning.

Ønsker du å bli sterkere, få større muskler eller bare stramme opp? Da er styrketrening noe for deg. Personlig trener Camilla Kløgetvedt fra SATS Manglerud, gir deg tips.

Hvorfor styrketrening?

- Styrketrening er viktig for å motvirke benskjørhet og dårlig holdning. Mer muskler gir mindre sjanse for belastningsskader, vondt i ryggen og en høyere forbrenning som gir mindre fettprosent på kroppen, forklarer Camilla. - Styrketrening former kroppen. Har man for eksempel store lår eller stor mage vil dette visuelt se mindre ut om rygg og skuldre blir litt bredere. Da får man den berømte timeglassfiguren som mange kvinner ønsker seg. 

Hva må man tenke på?

Styrketrening passer for begge kjønn i alle aldre og har mange positive sider ved seg. - Styrketrening kan gjøre deg bedre i så og si all idrett, samt mer funksjonell og bevisst i dagliglivet. Før du begynner er det viktig å lære seg riktig teknikk og passe på at man har en god holdning. Dette kan du lære med god veiledning av en instruktør, treningsveileder eller personlig trener når du begynner å trene og før du øker belastningen.

Riktig kosthold.

Den vanligste feilen mange gjør ligger i kostholdet. Det å spise etter trening er veldig viktig, men minst like viktig er det å tenke over hva man spiser. - Etter styrketrening bør man helst få i seg proteiner og karbohydrater innen 30 min for å bygge opp musklene og restiturere seg kjappest mulig. For hvert minutt du venter med å spise etter trening forlenges restitusjonstiden med opptil en time. – Derfor bør du for eksempel spise et grovt pitabrød med roastbiff eller skinke, en proteinbar, kylling og ris eller grove skiver med egg på rett etter trening, avslutter Camilla. 
 
Kilde: Camilla Kløgetvedt, personlig trener, SATS Manglerud. www.sats.com