Ta trappen!

Lyst til å forbrenne ca. 14 600 ekstra kalorier per år?

Gjør det om til en vane å alltid ta trappen. Det er et enkelt valg som lett kan bli en del av din daglige rutine og som ikke krever planlegging eller noe særlig ekstra tid. Alle trenger en form for aktivitet i hverdagen og trappen er et godt alternativ.

Forbrenningen øker

I følge iform.no forbrenner du ca. 14 600 ekstra kalorier per år hvis du tar trappene til sjette etasje to ganger om dagen. Dette tilsvarer to kilo fett i året som er to kilo du egentlig ikke trenger.

Forskning

Det har vært forsket på dette og effekten er tydelig. Universitet i Geneve gjorde et forsøk på 69 personer som var i fysisk aktivitet i mindre enn to timer i uken. De økte trappegåingen fra fem til 23 etasjer per dag i gjennomsnitt. Etter 12 uker så de store forandringer. Det viste det seg at de hadde lavere blodtrykk og kolesterolnivå, samt bedre lungekapasitet. I tillegg oppnådde de mindre kroppsfett, smalere midje og større utholdenhet. Skal du begynne å ta trappen nå?

Fordeler ved å bruke trappen:

  • Du får strammet opp rumpa og lårene, samtidig som du trener kjernemusklene i magen og ryggen
  • Du får bedre kondisjon og øker forbrenningen din
  • Du er i aktivitet hver dag, og husk at noe er bedre enn ingenting
  • Du får god samvittighet og kan le av de andre som tar heisen

Tips til andre former for hverdagsmosjon:

  • Gå til butikken, få med deg barna og gjør det til en hyggelig aktivitet.
  • Gå til jobben hvis du kan, gå av bussen et stopp tidligere eller parker et stykke fra jobben.
  • Ta med deg naboens hund, en venninne eller kjæresten og gå en tur etter middag.
  • Bær en handlepose om gangen inn fra bilen.

Kilde: www.nrk.no www.iform.no